Invoering:
Snelheid, weerstand, vervuiling. Deze woorden zijn snel van de tong wanneer een eigenaar van een raceboot overweegt om de conditie van zijn boot te behouden en, nog belangrijker, de snelheid die hij kan bereiken om de finishlijn in de best mogelijke tijd te passeren.
Op elke hoek van het raceparcours zijn plaatsen te winnen en te verliezen. En daarom is het zo belangrijk om elk vakje aan te vinken voordat je vertrekt; Kiel- en roerkuip, verzonken huidbeslag en onberispelijke staat van de foil. Net zo belangrijk als deze factoren is de gladheid van uw rompoppervlak voor lage wrijving.
Of je nu net een triomfantelijke overwinning hebt behaald, ernaar streeft om je positie van die laatste moeilijke race te verbeteren of gewoon ernaar streeft om de knopenladder op te klimmen, het is van het allergrootste belang om ervoor te zorgen dat je een optimale fouling-verdediging hebt.
Er zijn twee kampen met hoe je dit effectief kunt doen. Sommigen geven de voorkeur aan aangroeiwerende verf die superglad wordt aangebracht. Anderen beginnen in plaats daarvan gebruik te maken van de voordelen van vuilafstotende verven.
Wat is het probleem met slepen en aangroei met bootsnelheid?
Uiteindelijk is een slechte wrijvingsweerstand als gevolg van oppervlakteruwheid nadelig voor de racesnelheid van uw boot. Door een verbeterde weerstand tegen luchtweerstand kan uw boot dit probleem oplossen en de snelheid verhogen. En wat is de belangrijkste boosdoener voor het veroorzaken van overmatige oppervlakteruwheid? Je raadt het al… vervuiling.
Het is verontrustend dat een bescheiden hoeveelheid aangroei in de vorm van slijm of kleine soorten macrofouling kan leiden tot een verlies van 0,2 knopen. En terwijl het verliezen van 0,2 knopen niet veel uitmaakt voor een cruisejacht, kan het voor een raceboot een half uur verschil maken op een race van 100 mijl en het verschil zijn tussen 30 seconden winnen of verliezen. U kunt zich dus voorstellen wat voor overmatig slakachtig effect een opeenhoping van aangroei van uw boot die een paar weken onbeschermd in de baai wordt achtergelaten, kan hebben op uw tijd om een race te winnen.
Bovendien zal zelfs een kleine hoeveelheid groei de hoeveelheid vermogen verhogen die wordt gebruikt om in het vliegtuig te komen, wat op zijn beurt de wrijving aanzienlijk verhoogt en als gevolg daarvan het brandstofverbruik verhoogt.
Kortom, de manier om het topsnelheidspotentieel van uw boot ten opzichte van het oppervlak te realiseren, is een gepolijste, ultragladde romp samen met smetteloze propellers voor optimale weerstand tegen luchtweerstand.
Wat hebben mensen in het verleden gedaan aan fouling op racejachten?
Net als bij alle andere boottypes, is de standaardmethode om aangroei door de jaren heen te bestrijden het aanbrengen van aangroeiwerende verfcoatings. De meeste eroderende aangroeiwerende verven worden niet aanbevolen voor snelheden boven de 17 knopen, dus deze factor heeft bootracers waarschijnlijk beperkt tot harde racetypes.
Het idee bij harde antifouling coatings is dat het koperbiocide na verloop van tijd langzaam uitloogt wanneer het in contact komt met zeewater, maar het heeft voldoende duurzaamheid om te aarden zonder de coating te beschadigen. Met name als uw boot voor een wedstrijd gladgepolijst moet worden of als u een kleine cruiser op een drogende of halfdrogende ligplaats heeft staan, is harde aangroeiwerende verf de beste keuze.
Uiteindelijk echter, na een paar seizoenen en de biociden zijn uitgeput, blijft er een opeenhoping van harde verffilm achter die moet worden verwijderd. Het product wordt ondeugdelijk en behoudt niet voldoende interne sterkte om bij elkaar te blijven wanneer er nieuwe compatibele aangroeiwerende verf op wordt aangebracht. Dit resulteert in een laag ongewenste ‘dode’ verf die bijdraagt aan de ruwheid van het oppervlak, evenals de moeizame taak van het aanbrengen van de aangroeiwerende coating nadat u uw boot hebt gedemonteerd.