Als u overweegt een copywriter in te zetten (of te worden), is het belangrijk om te beseffen dat er meer dan één type copywriting en meer dan één type copywriter is.
Verschillende schrijfprojecten vereisen verschillende vaardigheden, en schrijvers ontwikkelen verschillende vaardigheden, opzettelijk of gewoon als het natuurlijke resultaat van hun werkervaring. Dus de termen ‘copywriting’ en ‘copywriter’, hoewel eenvoudig klinkend, omvatten in feite een reeks specialisaties en mogelijkheden. Dit bericht bevat enkele van de meest voorkomende soorten copywriting en copywriters.
Merk op dat sommige van deze disciplines van Tekstschrijver Amersfoort parallelle functietitels/beschrijvingen hebben en andere niet. Terwijl bijvoorbeeld ‘SEO-copywriter’ nu een erkende functietitel is, heb ik nog nooit iemand zichzelf horen omschrijven als een ‘long-copy copywriter’. Houd er ook rekening mee dat sommige van deze labels flexibel zijn – hoewel er verschillende onderdelen zijn binnen copywriting, is het onderscheid ertussen niet altijd zo duidelijk als mijn kopjes suggereren, en mensen kunnen deze termen op verschillende manieren gebruiken.
De freelance tekstschrijver
De freelance copywriter schrijft in elk medium rechtstreeks voor klanten, meestal opererend als eenmanszaak of eenmanszaak.
Bedrijven en organisaties hebben een breed scala aan dingen nodig: websites, brochures, casestudy’s, productbeschrijvingen, gebruikershandleidingen, persberichten, presentaties, interne documenten en meer. Terwijl velen gewoon interne bronnen gebruiken om het schrijven gedaan te krijgen, wenden velen zich tot een freelance copywriter om hen te helpen.
Freelance copywriting wordt meestal op ad hoc, job-by-job basis beheerd, hoewel sommige klanten voorschotregelingen treffen of langere contracten afsluiten met freelances. Meestal geeft de freelancer een prijs of voorstel, doet het werk, herziet de kopie in reactie op feedback en dient zijn factuur in ter goedkeuring.
Freelance copywriting vereist doorgaans ‘brede maar oppervlakkige’ copywritingvaardigheden. Tijdens het schrijven van een bedrijfswebsite kan de copywriter bijvoorbeeld lange teksten schrijven voor informatiepagina’s, pittige verkoopteksten voor spraakmakende pagina’s en journalistieke teksten voor nieuwspagina’s. Tegelijkertijd kunnen ze een bedrijfsslogan toevoegen en misschien een productreeks of twee noemen – in sommige gevallen, zonder zelfs maar te worden gevraagd, omdat de klant zich misschien niet realiseert dat ze deze dingen zelfs nodig hebben.
Als resultaat van het werken voor veel verschillende klanten, heeft de freelance copywriter ook de neiging om brede maar oppervlakkige kennis van verschillende bedrijfssectoren te ontwikkelen, waardoor ze zeer snel greep kunnen krijgen op de eisen van nieuwe klanten. Dit is een gebied waar oudere freelancers consequent hun jongere tegenhangers kunnen overtreffen – ervaring kan niet worden vervalst of gekocht.
Omgekeerd zijn sommige freelancers gespecialiseerd in het schrijven voor een bepaalde industrie of sector – farmaceutica, liefdadigheid enzovoort. Dit kan zijn omdat ze eerder een bezoldigde functie in die sector hadden. Het kan een bewuste keuze zijn, of het kan gewoon ontstaan als gevolg van de banen en verwijzingen die langskomen.
Aangezien de freelance copywriter rechtstreeks te maken heeft met klanten die misschien weinig of geen marketingervaring hebben, hebben ze ook vaardigheden nodig op het gebied van projectmanagement, consultancy en diplomatie. Net als zakelijke kennis, hebben deze vaardigheden tijd nodig om te verwerven.
Freelance copywriters hebben verschillende achtergronden. Sommigen zijn ex-bureau copywriters die een verandering van levensstijl wilden; sommigen hebben ervaring in aanverwante sectoren zoals marketing, journalistiek of uitgeverij; sommige zijn gewoon mensen met een talent voor schrijven die besloten hebben om te gaan freelancen.
De copywriter van het bureau
Copywriters van bureaus werken in-house voor grafische ontwerpstudio’s, full-service marketingbureaus, digitale bureaus, zoekbureaus, PR-bureaus en copywritingbureaus, waar ze tekst op bestelling produceren voor de klanten van het bureau. Ze worden meestal ingelicht door een accountmanager, of misschien een ontwerper, en produceren alles wat de klant nodig heeft. In sommige gevallen kunnen ze rechtstreeks met de klant te maken hebben.
Terwijl freelance copywriters veel tijd besteden aan de kern van hun bedrijf – marketing, accounts, nieuwe zaken – zal de copywriter van het bureau het grootste deel van hun dag hands-on schrijven. Sommige schrijvers geven hier de voorkeur aan, omdat ze het als hun ware roeping zien, terwijl anderen zich misschien zorgen maken over de druk om creatieve ideeën en hoogwaardige inhoud te leveren onder druk van de klok – en het management.